Stasi

Stasi-gevangenis
© Wikipedia.org

Sinds Uwe naar West-Duitsland gevlucht is, is het leven van de familie Maier grondig veranderd. Johannes is zijn baan kwijtgeraakt bij de krant. Hij werkt nu als conciërge op een school. En ook Friedrich en Maria merkten al snel dat hun kansen op een goede baan opeens verkeken waren. Maria mocht niet naar de universiteit. Friedrich heeft al jaren geen promotie gemaakt. Allemaal zijn ze wel eens opgehaald en verhoord in de Normannenstraβe in Berlijn, waar het hoofdkantoor van de Stasi gevestigd is, de Oost-Duitse geheime dienst. Johannes heeft zelfs dagen vast gezeten. Ze praten daar onderling niet over. Je brengt elkaar alleen maar in de problemen.

Opdracht 2: Stasi – Kennis en analyse

De Stasi, de geheime dienst in de DDR, werd steeds machtiger. Vele mensen werden gearresteerd, omdat ze kritiek hadden op het regime, of omdat men dacht dat ze kritiek hadden. Bekijk de eerste 6 minuten van bron 3 en beantwoord de volgende vragen:

a. Wat bevond zich op de witte plek op de kaart van de Berlijnse wijk Hohenschönhausen?


b. De Stasi gebruikte de methode van Totalisolation. Verdachten werden compleet geïsoleerd met als doel dat ze zonder enige oriëntatie zouden instorten om vervolgens mee te werken. Twee voormalige Stasi-gevangenen beschrijven in het filmfragment hoe deze Totalisolation werkte. Noem tenminste drie elementen van Totalisolation die de Stasi-gevangenen noemen.


Opdracht 3: Stasi – Kennis en analyse

De Stasi gebruikte bij het verhoor van verdachten verschillende methodes waarbij de verdachte onder psychische druk werd gezet. Bekijk van bron 4 de eerste vijf minuten.

a. Wat gebeurt er in het fragment?


b. Welke strategieën gebruikte de Stasi in dit fragment om de verdachte onder druk te zetten?


c. Op een gegeven moment zet de docent een kruisje achter de naam van een van zijn studenten. Waarom doet hij dit?